Online marketing is een complexe wereld met veel opties en moeilijke keuzes. Bovenop alle applicaties en platformen met je steeds weten welke content je op welke manier naar buiten brengt. Om je in de juiste richting te duwen geven we in deze post 3 tips voor succesvolle online marketing campagnes
Tip 1: Onderzoek je doelgroep voor de juiste boodschap te delen in je campagne
Marketing draait om de juiste content tot de juiste mensen te krijgen. Het is dus cruciaal te weten wie je wil bereiken. Het onderzoeken van je doelgroep kan op verschillende manieren en kent meerdere niveau’s.
Het is steeds interessant om te beginnen met demografische gegevens. Informatie over het geslacht, leeftijd en locatie is interessant om te weten om je schrijfstijl aan te passen maar je kan veel dieper gaan. Zaken zoals weten welke websites vaak gelezen worden en/of welke sociale media pagina’s je doelgroep volgt kan je extra ideeën geven voor content.
Al deze informatie zorgt dat je later, bij de content creatie, beter resoneert met je doelgroep om meer reactie uit te lokken. Applicaties zoals Sparktoro is een ideale start voor jouw doelgroep onderzoek. In foto links zie je een voorbeeld van de informatie dat je uit Sparktoro kan trekken.
Extra tip: eens je weet wie je doelgroep is kan je ook beginnen met te connecteren. Meer hierover in deze post.
Tip 2: Marketing campagnes hebben meer dan 1 doelgroep
Je klanten, de beslissers, bereiken is belangrijk maar de mensen die hen beïnvloeden zijn ook interessant om te onderzoeken en bereiken. Een typisch voorbeeld is ouders die opstap gaan met hun kinderen. De kinderen zien bepaalde zaken dat ze leuk vinden, proberen dan hun ouders te beïnvloeden om het te kopen maar de ouders blijven de eindbeslissers want zij moeten betalen. In dit geval is het dus extreem belangrijk zowel de kinderen als de ouders als doelgroepen te definiëren en de campagnes op de beide af te stemmen.
Meer dan beïnvloeders zijn er nog vele andere persona’s waar je rekenen mee kan houden maar je moet uiteraard denken aan de ROI van de campagne. Elk onderzoek kost tijd en/of geld wat soms niet opweegt tegen de extra informatie die je vergaart.
Tip 3: Beantwoord vragen van je doelgroep in marketing campagnes
In marketing is het steeds belangrijk eerst ervoor te zorgen dat mensen je kennen en dan weten dat je een oplossing hebt voor hun problemen.
Logischerwijze is de volgende stap na het definiëren van je doelgroep onderzoeken welke vragen ze zich stellen. Dit is cruciaal omdat je in de campagnes wil bewijzen dat jij het antwoord hebt op die vragen en hen graag verder helpt met de oplossing.
Websites zoals AnswerThePublic is een goede start om te weten te komen welke vragen gesteld worden. Je kan ook een kijkje nemen op de FAQ pagina van je concurrentie. Maar de beste manier blijft nog steeds zelf de vragen te verzamelen bij je doelgroep. Met andere woorden: vraag aan je salesteam welke vragen ze het meeste moeten beantwoorden.
Uiteraard komt er veel meer kijken bij marketing dan hetgeen we besproken hebben maar hopelijk helpen deze 3 tips voor succesvolle online marketing campagnes te creëren. Stel dat je hulp nodig hebt of even wil brainstormen mag je uiteraard steeds een mailtje sturen naar info@mediaguru.be. Onze marketeers staan steeds klaar om te helpen.